АННОТАЦИИ СТАТЕЙ ЖУРНАЛА "БЕЗОПАСНОСТЬ
ЖИЗНЕДЕЯТЕЛЬНОСТИ", №3, 2017

УДК 378.1
В. А. Аксенов, д-р техн. наук, проф., зав. кафедрой, Московский государственный университет путей сообщения Императора Николая II (МГУПС (МИИТ)), Д. Л. Раенок, начальник департамента, ОАО "Российские железные дороги", Москва, А. М. Завьялов, канд. техн. наук., доц., e-mail: otroat@mail.ru, Российская открытая академия транспорта МГУПС (МИИТ)

Развитие системы управления охраной труда в вагонном хозяйстве

Приведены данные анализа результатов деятельности вагонного хозяйства за последние десять лет (с момента разделения вагонного хозяйства на ремонтную и эксплуатационную составляющие), показывающие ежегодное снижение общего производственного травматизма в хозяйстве. Отмечено, что своевременное выявление профессиональных рисков позволяет обеспечить безопасность работников и непрерывность производственного процесса, значительно сократить возможные финансовые потери, связанные с травматизмом работников. Предложен метод оценки профессиональных рисков, который позволяет повысить эффективность и обоснованность принятия решений о финансировании мероприятий по охране труда и выявить приоритетные направления деятельности руководителя предприятия в области охраны труда.
Ключевые слова: безопасность, система управления охраной труда, железные дороги, вагонное хозяйство, происшествия, безопасные условия труда

С. 3 – 7

V. A. Aksenov, Professor, Head of Chair, Moscow State University of Railway Engineering, D. L. Raenok, Head of Department, OJSC "Russian Railway", Moscow, A. M. Zavyalov, Associate Professor, e-mail: otroat@mail.ru, Russian Open Transport Academy of Moscow State University of Railway Engineering

The Development of Occupational Safety and Health Management System in the Car Equipment

An analysis of the economy's performance over the last ten years (since the separation of Car Ecuupment on repair and operational components) shows an annual decline in the overall workplace injuries in the economy that can not be said about the injury of death. Currently, results KSOT-P are actively used to determine the state of labor protection in production units, taking emergency response measures, employee involvement. Timely detection of occupational hazards ensures safety of workers and the continuity of the production process, significantly reduce the potential financial losses associated with injuries of workers. Evaluation of occupational risks to improve the efficiency and validity of the decision on the financing of labor protection measures and to identify the priorities of the director in the field of occupational safety and health.
Keywords: safety, occupational safety and health management system, railroads, car equipment, accident, safety working conditions

К СПИСКУ СТАТЕЙ

УДК 624.1:331.45
А. М. Сазонова, ассистент, e-mail: amm_2005@mail.ru, Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I

Интегральная оценка условий труда при строительно-монтажных работах в подземных сооружениях

Рассмотрены вредные факторы, действующие на работников подземных сооружений в процессе проведения строительно-монтажных работ. Приведены результаты гигиенической оценки условий труда работников. Произведена интегральная оценка вредности условий труда, дающая возможность определять дифференцированное воздействие на работников всей совокупности рассмотренных вредных факторов. Отмечено, что интегральная оценка условий труда — необходимая процедура для анализа условий труда работников подземных сооружений, дополняющая результаты специальной оценки условий труда. Данная процедура помогает дать объективную оценку условий труда с учетом доли вредности каждого действующего неблагоприятного фактора.
Ключевые слова: подземные сооружения, строительство, строительно-монтажные работы, охрана труда, вредные производственные факторы, гипогеомагнитное поле, аэроионы, PM-частицы, биологический фактор, оценка условий труда, интегральная оценка условий труда

С. 8 – 11

A. M. Sazonova, Assistant, e-mail: amm_2005@mail.ru, Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University

Integrated Assessment of Working Conditions in the Construction and Installation Works in Underground Structures

Underground construction is a necessary condition for cities existence and development. The accelerating of underground space development is typically for the modern world. The construction of underground facilities and work in underground facilities are accompanied by high levels of injury, as well as common and occupational diseases. Underground structures have a number of distinctive features that form the list of harmful and dangerous production factors. Constant accelerating of underground territories development requires special attention to the question of assessing the working conditions of underground facilities employees. The article discusses the harmful factors acting on workers of underground structures during the construction works. The results of hygienic assessment of employees working conditions are given. Produced an integrated assessment of the harmfulness of working conditions, giving the possibility to assess the differential impact on workers of the entire set considered harmful factors. Integrated assessment of working conditions is a necessary procedure for the analysis of working conditions of underground structures workers, complementing the results of special assessment of working conditions. This procedure can give an objective assessment of working conditions, taking into account the share of harm of each of the existing adverse factors.
Keywords: underground structures, construction, construction work, safety, harmful production factors, hypogeomagnetic field, air ions, biological factors, working conditions assessment, an integrated assessment of working conditions

К СПИСКУ СТАТЕЙ

УДК 656:625.45:331
Е. П. Дудкин, д-р техн. наук, проф., проф. кафедры, e-mail: ed@pgups-tempus.ru, В. Н. Смирнов, д-р техн. наук, проф., зав. кафедрой,
В. А. Черняева, канд. техн. наук, доц. кафедры, Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I

Обеспечение требований по экологии и охране труда на городском транспорте

Рассмотрены факторы, влияющие на экологическую обстановку в городах и охрану труда при эксплуатации городского пассажирского транспорта. Показано, что при выборе вида городского транспорта необходимо учитывать вопросы экологии. Отмечено, что при применении указанной концепции трамвай является одним из наиболее эффективных видов городского транспорта. Приведены результаты теоретических и натурных исследований по измерению уровня шума и вибрации современных конструкций трамвайных путей. Полученные данные позволили сделать вывод — в результате внедрения современных конструкций трамвайных путей удалось снизить уровень шума от трамваев и довести вибрационное воздействие на фундаментные части зданий до нормативных значений.
Ключевые слова: городской транспорт, охрана труда, экология, шум, вибрация, рельсовый транспорт, электрический транспорт, трамвай, фибробетон, конструкция трамвайного пути

С. 12 – 16

E. P. Dudkin, Professor, e-mail: ed@pgups-tempus.ru, V. N. Smirnov, Professor, Head of Chair, V. A. Chernjaeva, Associate Professor, Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University

Ensure the Requirements on Ecology and Safety on Urban Transport

In the article the factors influencing on ecological conditions in cities and labor protection at operation of urban passenger transport. It is shown that the choice of type of transport, it is necessary to consider the environmental issues. When applying this concept, the tram is one of the most effective types of public transport. Recognizing the priority urban rail transport, it is necessary to develop and implement measures to enhance its competitiveness in all areas where it is needed, including reduction of the negative impact on the environment. The creation of modern constructions of tram tracks require the use of such design elements that not only increase the economic efficiency of the designs, but also significantly reduce the negative impact on the environment, particularly vibration and noise in the interaction paths and rolling stock. The article presents the results of theoretical and field studies on the measurement of noise and vibration in the application of modern constructions of tram tracks. The data obtained allowed to conclude — as a result of the introduction of modern constructions of tram tracks, was able to reduce the noise from the trams and bring the vibration effects on the Foundation of the buildings to the normative values.
Keywords: urban transport, occupational safety, ecology, noise, vibration, rail transport, electric transport, tram, fiber-reinforced concrete, design of the tram tracks

К СПИСКУ СТАТЕЙ

УДК 656.2:331.45
А. М. Тинус, кан. хим. наук, доц. кафедры, e-mail: talex72@mail.ru, Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I

Внедрение автоматизированной системы управления комплексной системой оценки состояния охраны труда на производственном объекте (АСУ КСОТ-П) в структурных подразделениях полигона Октябрьской железной дороги

Рассмотрены автоматизированная система управления (АСУ) комплексной оценки состояния охраны труда на производственном объекте (КСОТ-П), а также цели, задачи и принципы работы КСОТ-П. Приведены общие сведения и описание ежедневного, ежемесячного и ежеквартального контроля состояния охраны труда на рабочих местах в АСУ КСОТ-П. Сделан сравнительный анализ подходов к формированию и оформлению результатов этого контроля с применением бумажных носителей и через АСУ КСОТ-П.
Ключевые слова: комплексная система оценки состояния охраны труда на производственном объекте, охрана труда, автоматизированная система управления

С. 17 – 21

A. M. Tinus, Associate Professor, e-mail: talex72@mail.ru, Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University

Implementation of the Automated Control System for Complex System of Assessment of the State of Labor Protection on the Production Object (ACS of KSOT-P) in Structural Divisions of the Ground of October Railway

In article are considered complex system of assessment of a condition of labor protection on a production object (KSOT-P), its purpose and tasks. The main attention is paid to an automated control system (an ACS of KSOT-P). General information and the description of daily, monthly and quarterly control are given in an ACS of KSOT-P. The comparative analysis of approaches to forming and registration of results of control of a condition of labor protection on workplaces using papers and through an ACS of KSOT-P is made.
The main advantages of use of papers when conducting control of a condition of working conditions on workplaces are:
— presentation of results of control
— possibility of introduction of notes by any worker.
Shortcomings of use of papers when conducting control of a condition of working conditions on workplaces are:
— big costs of time for handling of accounting forms;
— increase in amount of paper document flow;
— increase in amount of consumable materials.
Advantages of implementation of an ACS of KSOT-P at the linear entity are:
— a possibility of monitoring of monitoring procedure of a condition of labor protection on workplaces and fillings of accounting forms in real time;
— reducing time for carrying out the analysis of a condition of labor protection on workplaces following the results of all levels of control;
— automatic calculation of the revealed notes on each level of control;
— control of timely elimination of notes.
Shortcomings of implementation of an automated system are:
— lack of a possibility of automatic calculation of points on quarterly indicators;
— lack of a possibility of the analysis of the revealed violations on their type;
— identical evaluation criteria for the sites which are carrying out different types of works;
— lack of a possibility of the direction of notes in other structural divisions and adjacent services.
Keywords: complex system of assessment of the state of labor protection on the production object, labor protection automated control system

К СПИСКУ СТАТЕЙ

УДК 613.6
О. С. Юдаева, вед. науч. сотр. лаборатории, руководитель Испытательного центра1, e-mail: vniijg@yandex.ru, д-р техн. наук., проф. кафедры2, Д. В. Гречушникова1, ст. науч. сотр. лаборатории
1Всероссийский научно-исследовательский институт железнодорожной гигиены (ВНИИЖГ) Роспотребнадзора, Москва
2Московский государственный университет путей сообщения Императора Николая II

Обеспечение санитарно-гигиенической и экологической безопасности пассажирских вагонов локомотивной тяги в условиях эксплуатации

Рассмотрены вопросы санитарно-гигиенической и экологической безопасности пассажирских вагонов локомотивной тяги в условиях эксплуатации, приведены основные задачи обеспечения безопасности для здоровья человека и среды его обитания. Описана комплексная система жизнеобеспечения вагона. В настоящее время обеспечение пассажирских вагонов питьевой водой является важной санитарно-гигиенической проблемой не только для пассажиров, но и для поездных бригад. Описана установка обеззараживания воды "Аквалит-1ЖТ", приведены ее гигиенические характеристики. Рассмотренные мероприятия по обеспечению санитарно-гигиенической безопасности пассажирских вагонов позволят обеспечить комфортные условия проезда пассажиров и улучшить условия труда обслуживающего персонала.
Ключевые слова: санитарно-гигиеническая безопасность, экологическая безопасность, здоровье человека, среда обитания, железнодорожный транспорт

C. 22 – 27

O. S. Yudayeva, Leading Researcher of Laboratory, Head of Testing Centre1, Professor of Chair2, e-mail: vniijg@yandex.ru, D. V. Grechushnikova1, Senior Research of Laboratory
1All-Russian Scientific Research Institute of Railway Hygiene of Rospotrebnadzor, Moscow,
2Moscow State University of Railway Engineering

Ensuring Sanitary and Hygienic and Ecological Safety of Cars of Locomotive Draft under Operating Conditions

In article the sanitary and hygienic and ecological safety of passenger rail cars of locomotive draft under operating conditions is considered, the main objectives of safety for health of the person and the environment of his dwelling are given. The complex life support system of the car is described. It is noted that the scientific and methodical base regulating the main hygienic approaches to assessment of factors of the internal environment of passenger rail cars taking into account specifics of modern passenger railway vehicles is necessary for creation and providing comfortable and safe conditions of journey of passengers on a rail transport. Now providing passenger rail cars with drinking water, is an important sanitary and hygienic problem not only for passengers, but also for crews of train. The water supply system of passenger rail cars can negatively influence quality of the filled water and lead to secondary pollution, it is connected with abuse of regulations of storage, operation of bulk hoses, pollution of an internal surface of tanks and inaccessibility of cleaning of tanks. For the prevention of possible secondary bacterial pollution of water, ensuring antiepidemiological safety in a water supply system of the car the device for disinfecting of drinking water shall be established. Installation of disinfecting of Akvalit-1ZhT water is described, its hygienic characteristics are provided. Creation of a new model range of passenger rail cars with implementation of high technologies allow to ensure stable functioning of life support systems, a modern interior, installation of environmentally friendly toilet complexes, modern conditioners, implementation new noise now — vibration-absorbing constructional materials, installations of disinfecting of air and water. The actions for providing considered in article of sanitary and hygienic safety of passenger rail cars will allow to ensure comfortable conditions of journey of passengers and to improve working conditions of a service personnel.
Keywords: sanitary and hygienic safety, ecological safety, health of the person, habitat, railway transport

УДК 656.084
О. Н. Аниськова, нач. сектора Службы, Октябрьская железная дорога, Д. А. Барахтянский, инспектор, Октябрьская дирекция по капитальному строительству, Санкт-Петербург,
Ю. Н. Канонин, доц. кафедры, e-mail: yu.n.kanonin@yandex.ru,
К. Д. Агеева, магистр, Петербургский государственный университет путей
сообщения Императора Александра I

Непроизводственный травматизм на Октябрьской железной дороге

Приведены данные анализа динамики непроизводственного травматизма, определены его причины, распределение пострадавших по возрасту, произведен корреляционный анализ влияния возраста на количество несчастных случаев, определен уровень детского травматизма. Определены новые подходы для снижения травматизма граждан: на Октябрьской железной дороге разработаны и внедрены организационные мероприятия и технические средства, позволяющие уменьшить уровень непроизводственного травматизма. Особое внимание уделяется безопасности детей.
Ключевые слова: железная дорога, безопасность, непроизводственный травматизм, динамика травматизма, безопасность детей

C. 28 – 31

O. N. Aniskova, Head of the Sector, October Railway, D. A. Barahtyanskiy, Inspector, October Directorate for Capital Construction, Saint-Petersburg, Y. N. Kanonin, Associate Professor, e-mail: yu.n.kanonin@yandex.ru, K. D. Ageeva, Master, Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University

Non-production Injuries on the October Railway

Railways are high-risk area. Despite actively implement the October railway technical equipment, the level of non-industrial accidents, although reduced, but still remains high enough. The analysis of the dynamics of non-industrial accidents, identified its causes, distribution affected by age, made the correlation analysis the influence of age on the number of accidents, determined the level of child injury. In addition to the non-manufacturing sector accidents of labor protection and industrial safety October railway to the issue involved staff and students of Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University. The new approaches for reducing injury citizens. On institutional arrangements developed and implemented the October railway and technical means to reduce the level of non-production injuries. Particular attention is paid to the safety of children.
Keywords: railway, security, non-production injuries, injury dynamics, child safety

УДК 699.887.2
Е. Н. Быстров, ст. преп., e-mail-evgenijbystrov@mail.ru, Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I

Вариативный подход к устройству молниезащиты зданий, сооружений и технических объектов

Статья посвящена анализу нормативных документов, действующих в Российской Федерации, по устройству молниезащиты зданий, сооружений и технических объектов. Приведена схема распределения токов от прямого удара молнии в сооружение. Рассмотрены достоинства и недостатки документов, регламентирующих устройство молниезащиты. Проведена сравнительная оценка параметров для выбора системы молниезащиты сооружений на примере зон защиты и уровней защиты, которые отражают качественные и количественные критерии устройств молниезащиты. Отражена сложность определения надежности защиты Р для специальных объектов, разброс которой лежит в пределах 0,9...0,999. Показана структура взаимосвязи стандартов МЭКпо защите от атмосферных перенапряжений и их возможная применимость в РФ. Отмечена необходимость разработки и введения в действие единого документа о требованиях к устройству молниезащиты.
Ключевые слова: удар молнии, опасность, молниезащита, инструкция, надежность защиты, уровень защиты, недостатки, достоинства, стандарты МЭК

C. 32 – 35

E. N. Bystrov, Senior Lecturer, e-mail: evgenijbystrov@mail.ru, Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University

Variability Approach to Lightning Protection Device of Buildings, Structures and Technical Objects

This article analyzes the regulations in force in the Russian Federation, for lightning protection device of buildings, structures and technical objects. A possible scheme of distribution of currents from a direct lightning translation to the building. The advantages and disadvantages of documents regulating device lightning protection. A comparative evaluation of the parameters to select the system lightning protection structures on the example of the protection zones and security levels that reflect the qualitative and quantitative criteria for lightning protection devices. Addressed the complexity of determining the reliability of the protection P for special objects, reliability variation is within 0.9—0.999. It is shown that the structure of the relationship IEC standards for the protection against atmospheric overvoltage and their possible applicability in Russia. The necessity of the development and introduction of a single document on the requirements for lightning protection device.
Keywords: lightning translation, danger, lightning protection, instruction, protection reliability, protection level, disadvantages, advantages, standards of IEC

К СПИСКУ СТАТЕЙ

УДК 6-621
Н. А. Перминов, канд. техн. наук, доц., доцент кафедры, e-mail: perminov@lgip.spb.ru, Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I, И. П. Сафонов, зам. начальника службы пути, Октябрьская железная дорога, Санкт-Петербург, А. Н. Перминов, зам. генерального директора, Ю. А. Аршеневский, начальник группы, ООО "Сатурн", Санкт-Петербург

Инновационный подход к обеспечению безопасности и надежности длительно эксплуатируемых инженерных сооружений

Рассмотрен инновационный подход к обеспечению безопасности и надежности длительно эксплуатируемых инженерных сооружений. Предложенная инновационная технология САТУРН успешно применяется на Октябрьской железной дороге при ремонте и реконструкции длительно эксплуатируемых водопропускных каменных и бетонных труб в том числе в условиях постоянного водотока. Представлены фрагменты результатов внедрения технических решений по обеспечению безопасности и надежности длительно эксплуатируемых водопропускных сооружений.
Ключевые слова: безопасность, надежность, очистные сооружения, водопропускные трубы, инженерные сооружения

C. 36 – 39

N. A. Perminov, Associate Professor, e-mail: perminov-n@mail, Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University, I. P. Safonov, Deputy Head of Traffic Maintenance, October Railway, Saint-Petersburg, A. N. Perminov, Deputy General Director, Yu. A. Arshenevsky, Head of Group, LLC Saturn, Saint-Petersburg

Innovative Approach to Safety and Reliability of the Long Operated Engineering Constructions

Long operation of railway water throughput pipes, many of which served 100 and more years, despite the carried-out repair work, led to a considerable physical deterioration of their designs and to loss of the accepted project operational parameters and finally to decrease in train loadings, restriction of the allowed speeds of movement and reduction of rail road capability.
In article innovative approach to safety and reliability of the long operated engineering constructions is considered. The SATURN technology which allows to perform works in case of a continuous flow in the repaired water throughput construction is offered, increasing its bearing capability and increasing vibrostability. The Navivny SATURN technology provides increase in operational reliability of worn-out water throughput constructions (tunnels, pipes), systemically using innovative solutions. The offered innovative technology successfully is applied on October Railway in case of repair and reconstruction of the long operated water throughput stone and concrete pipes including in the conditions of a fixed waterway.
Fragments of results of implementation of technical solutions on safety and reliability of the long operated water throughput constructions are in detail provided.
Keywords: safety, reliability, treatment facilities, water throughput pipes, engineering constructions

К СПИСКУ СТАТЕЙ

УДК 656.078
Т. С. Титова, д-р техн. наук, проф., зав. кафедрой, проректор, Р. Г. Ахтямов, канд. техн. наук, доц. кафедры, e-mail: ahtamov_zchs@mail.ru, Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I

Совершенствование проведения комплексного аудита систем менеджмента безопасности на примере подразделений ОАО "Российские железные дороги"

Рассмотрены вопросы совершенствования эффективности системы управления, обусловливающего необходимость в развитии организации проведения комплексного аудита систем менеджмента безопасности. Для совершенствования системы менеджмента безопасности предложено использовать методологии PDCA. Реализация предложенного подхода к проведению комплексного аудита систем менеджмента безопасности позволит существенно снизить нагрузку как на проверяемых, так и на проверяющих. Отмечено, что комплексный аудит призван заменить многочисленные и трудоемкие проверки и ревизии, тем самым значительно сократив расходы.
Ключевые слова: безопасность, менеджмент, аудит, охрана труда, планирование

C. 39 – 44

T. S. Titova, Professor, Head of Chair, Pro-Rector, R. G. Akhtyamov, Associate Professor, e-mail: ahtamov_zchs@mail.ru, Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University

Development of Carrying out Complex of Safety Management Audit Systems an Example of Subdivisions of Russian Railway

Development of management causes system effectiveness need for organization development of carrying out safety management systems complex audit. For development of safety management system use the PDCA methodology is offered. Implementation of the offered approach to carrying out complex security audit will allow to lower significantly loading both on checked, and on checking, also complex audit is intended to replace numerous and labor-consuming checks and audits, thereby considerably having reduced an expense of the spent resources.
Keywords: safety, management, audit, management, occupational safety, planning

К СПИСКУ СТАТЕЙ

УДК 534.2
Ю. С. Бойко1, асп., Н. И. Иванов1, д-р техн. наук, проф., e-mail: kb_iak@mail.ru, Т. С. Титова2, д-р техн. наук, проф., зав. кафедрой, проректор, А. Е. Шашурин1, канд. техн. наук, доц.
1Балтийский государственный технический университет "ВОЕНМЕХ" им. Д. Ф. Устинова, Санкт-Петербург
2Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I

Снижение шума высокоскоростных поездов путем применения малых локальных экранов на крыше поезда

Рассмотрены основные группы средств и методов снижения шума и более подробно — малые локальные шумозащитные экраны, устанавливаемые на крышах высокоскоростных поездов в качестве средства по снижению шума пантографа. Дан краткий обзор применяемых на практике малых локальных шумозащитных экранов на примере поездов Shinkansen в Японии. Описаны различные геометрические формы экранов и их влияние на эффективность работы такого шумозащитного сооружения. Приведена формула для расчета эффективности экрана путем представления пространства, создаваемого крышей поезда и расположенными друг напротив друга малыми локальными шумозащитными экранами, полузамкнутым объемом, где происходит образование квазидиффузного поля. Представлены расчетные схемы. Определены параметры, от которых зависит эффективность малых локальных шумозащитных экранов. Выполнен расчет эффективности экрана в среднегеометрических частотах для заданных исходных данных. Выполнен анализ результатов расчета и произведено сравнение результатов, полученных путем эксперимента и расчета.
Ключевые слова: высокоскоростной поезд, пантограф, малые локальные шумозащитные экраны, крыша поезда, расчет, эффективность

C. 45 – 49

I. S. Boiko1, Postgraduate, N. I. Ivanov1, Professor, e-mail: kb_iak@mail.ru, T. S. Titova2, Professor, Head of Chair, Pro-Rector, А. Е. Shashurin1, Associate Professor
1Baltic State Technical University "VOENMEH" named after D. F. Ustinov, Saint-Petersburg
2Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University

Noise Reduction from High-Speed Train through the Use of Small Local Noise Barriers on the Train Roof

The article examines the main groups of techniques and methods of noise reduction. Small local noise barriers are revealed in details. Small local noise barriers are placed on the roofs of high-speed trains. It is very important in that pantograph is very high noise source. The article contains the short review of the applied practice of small local noise screens, for example on Shinkansen trains in Japan. Various geometric shapes of noise barriers are described. The article shows the impact of shapes to the effectiveness of these noise barriers. Authors derived the formula for the calculation of the efficiency of noise barriers by providing the space as semien-closed volume with quasi diffuse field. This volume is created by the train roof and located opposite each other small local noise barriers. The article presents a settlement schemes. Authors determine the parameters, which influence to efficiency of small local noise barriers. Article contains the calculation of the efficiency of the screen in average geometrical frequencies with concrete input data. Authors did analysis of the calculation results and did a comparison obtained by experiment and calculation results.
Keywords: high-speed train, pantograph, small local noise barriers, train roof, calculation, efficiency

К СПИСКУ СТАТЕЙ

УДК 25.00.36
Н. А. Бабак, д-р техн. наук, доц., проф. кафедры, e-mail: babak.ru@inbox.ru, Е. А. Бавыкина, магистр, Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I

Загрязнение бенз(а)пиреном почв природно-антропогенного объекта

Рассмотрены данные, полученные после проведения исследований почв на наличие в них бенз(а)-пирена. Проведен анализ полученных данных с построением диаграмм. Также представлен статистический анализ превышений ПДК по бенз(а)пирену в почве изучаемого объекта.
Ключевые слова: бенз(а)пирен, почва, анализ почв, геоэкология, ПДК, геохимический барьер, статистический анализ

C. 49 – 52

N. A. Babak, Professor, e-mail: babak.ru@inbox.ru, E. A. Bavykina, Master, Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University

Pollution of Benz(a)pyrene of Soil Natural Anthropogenic Objects

Changes of the environment as a result of activity of the person have gained global character and have created serious threat of violation of natural balance. With development of technologies there is a large amount of toxic substances and their concentration increases. For example such as benz(a)pyrene (BP) — aromatic compound, the representative of family of polycyclic hydrocarbons, substance of the first class of danger. It is formed at combustion of hydrocarbonic liquid, solid and gaseous fuel (to a lesser extent at combustion of gaseous). In the environment collects mainly in the soil, it is less in water. From the soil comes to fabrics of plants and continues the movement further in a trophic chain, at the same time at each her step the maintenance of BP increases in natural objects much. The data obtained after carrying out researches of soils on existence in them benz(a)pyrene are presented in article. The analysis of the obtained data with creation of charts is carried out. The statistical analysis of excesses of maximum allowable concentration across benz(a)pyrene in the soil of the studied object is also submitted.
Keywords: benz(a)pyrene, soil, soil analysis, geo-ecology, maximum permissible concentration, geochemical barrier, statistical analysis

К СПИСКУ СТАТЕЙ

УДК 504.06
Л. В. Рыжова, асп., е-mail: ryzhova_lv@mail.ru, Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I

Особенности экологического сопровождения проектирования и строительства метрополитена в Санкт-Петербурге

Рассмотрены особенности экологического сопровождения проектирования и строительства метрополитена на примере одной из линий метрополитена Санкт-Петербурга с учетом технологии строительства данной линии. Приведены основные этапы экологического сопровождения. Представ­лены результаты инженерно-экологических изысканий, оценки воздействия на окружающую среду и экологического мониторинга. Рассмотрены факторы, влияющие на уровень негативного воздей­ствия, учет совокупности которых на всех этапах экологического сопровождения строительства метрополитена позволит не только грамотно спрогнозировать, но и минимизировать уровни этого воздействия на окружающую среду.
Ключевые слова: метрополитен, станция, перегонный тоннель, технология строительства, окружающая среда, экологическое сопровождение, инженерно-экологические изыскания, негативное воздействие, оценка воздействия, шум, вибрация, объемы грунта, горно-экологический мониторинг

C. 53 – 57

L. V. Ryzhova, Postgraduate, е-mail: ryzhova_lv@mail.ru, Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University

The Specific Features of Environmental Support for the Design and Construction of Subway in Saint-Petersburg

Construction of subway stations and tunnels is the source of the negative impact on all the component of the environment: air, water, and people living near the construction sites. To tackle the issues of reducing this impact it is possible to carry out environmental support of the design and construction stages of the underground. This article describes the specific features of environmental support for the design and construction of one of the subway lines in St. Petersburg using the selected construction technologies. The main stages of environmental support are shown. Some results of environmental survey, environmental impact assessment and ecological monitoring are given. The factors affecting the level of negative impact are described. Accounting these factors at all stages of environmental support for the subway construction will not only predict, but also to minimize the levels of environmental impact.
Keywords: subway, station, main line tunnel, construction technology, environmental, environmental support, engineering and environmental survey, negative impact, impact assessment, noise, vibration, volume of soil, mining and environmental monitoring

К СПИСКУ СТАТЕЙ

УДК 331.46
Т. С. Титова, д-р техн. наук, проф., зав. кафедрой, проректор, e-mail: titova@pgups.ru, Н. В. Иванова, канд. техн. наук, доц., Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I

Особенности обучения, связанные с применением мобильных технологий в области безопасности и охраны труда специалистов, обслуживающих Транс-Евразийский сухопутный мост

Статья посвящена рассмотрению основных аспектов, связанных с применением мобильных технологий для управления обучением в области безопасности и охраны труда специалистов, готовящихся обслуживать и поддерживать Транс-Евразийский сухопутный мост. Уделяется внимание роли проекта NEAR2 в этом направлении. Рассматриваются вопросы рисков, зависящие от техногенных катастроф и возможности применения современных технологий в обучении как одного из факторов, уменьшающих такие риски.
Ключевые слова: охрана труда, техногенный риск, повышение квалификации специалистов, управление обучением, мобильные технологии обучения, Транс-Евразийский сухопутный мост

C. 58 – 61

T. S. Titova, Professor, Head of Chair, Pro-Rector, e-mail: titova@pgups.ru,
N. V. Ivanova, Associate Professor, Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University

Features of Training Related to Use of Mobile Technologies in the Field of Safety and Labour Protection of Professionals Serving the Trans-Eurasian Land Bridge

The article is devoted to consideration of the main aspects related to the application of mobile technology for the management of training in the field of the safety and labour protection of professionals ready to serve and support the Trans-Eurasian land bridge. Risks of technological disasters along the Trans-Eurasian land international corridors are examined and discussed. Importance of the activities of the labour protection specialists, raising the level of protection of workers against occupational risks in the course of their work, as well as reducing of the probability of occurrence of man-made disasters are demonstrated.
In article is described the role of NEAR2 project in development and the establishment of a network of scientific research in the field of railway transport development along the Trans-Eurasian land bridge, and support of effective cooperation network of railway scientific research centres for research development in the field of the safety and labour protection of professionals and human factor including. The article presents the proposals for harmonization of international norms and standards of the safety and labour protection of professionals along the Trans-Eurasian land bridge, and scheme of exchange and support of international norms and standards which should be carried out at strategic, tactical and operational levels.
Keywords: safety and labour protection, technogenical risks, staff development, training management, mobile technologies for education, Trans-Eurasian land bridge

К СПИСКУ СТАТЕЙ

УДК 378
Ю. Н. Канонин, доц., e-mail: yu.n.kanonin@yandex.ru, А. В. Лыщик, доц., Петербургский государственный университет путей сообщения Императора Александра I

Опыт многоуровневой подготовки специалистов по техносферной безопасности в Петербургском государственном университете путей сообщения Императора Александра I


Рассмотрен опыт работы кафедры "Техносферная и экологическая безопасность" Петербургского государственного университета путей сообщения Императора Александра I (ПГУПС) по подготовке квалифицированных кадров в области безопасности технологических процессов и производств.
Ключевые слова: безопасность, транспорт, опыт, образование, кадры, экология, технологические процессы, производства, востребованность, социологический опрос

C. 62 – 64

Y. N. Kanonin, Associate Professor, e-mail: yu.n.kanonin@yandex.ru, A. V. Lyschik,
Associate Professor, Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University

Experience of Multilevel Training of Specialists on Technosphere Safety in Emperor Alexander I St. Petersburg State Transport University

In this article the experience of the chair of "Technosphere and Ecological Safety" of State Educational Institution of higher education St. Petersburg State Transport University (PSTU) is given. The experience is carried in the field of qualified engineers preparation on specialty "Safety of technological processes and manufactures". The department conducts training in the field of technosphere safety since 2002. For last years more than 200 qualified specialists in labor protection for the enterprises of railway transport and other industries are trained. For assessment of quality of training of students a sociological survey of graduates for the purpose of definition of satisfaction with quality of education of consumers of educational services has been carried out. By results of the analysis of answers of respondents to the offered questions it is possible to draw a certain conclusion that efforts of "Technosphere and Ecological Safety" department satisfy inquiries of employers and graduates on quality of training, directed to improvement of working conditions of workers of railway transport, decrease in level of operational injuries and occupational diseases that increases technosphere safety of technological processes and productions on objects of railway transport.
Keywords: safety, transport, experience, education, shots, ecology, technological processes, productions, demand, sociological poll

К СПИСКУ СТАТЕЙ